Minskat innehåll, ökat lärande

Hur mycket innehåll kan vi ta in under en begränsad tid?

Detta är en evigt pågående dragkamp inom utbildnings och utbildningsproduktion. Alla vill ha mer innehåll och samtidigt kortare kurser. Jag har absolut varit med om situationer då det har varit rimligt att korta kurstiden men ofta är det en önskan som bygger på kostnad och deltagarnas arbetstidsbortfall snarare än en upplevelse av att kursen är för luftig.

minskat innehåll ökat lärande

Det finns en bristningsgräns där innehållet bara blir överväldigande och behållningen av kursen minskar. Denna bristningsgräns är delvis individuell men vissa faktorer kan ändå hjälpa oss att se att vi har för mycket innehåll i relation till avsatt tid. Här är några av dem:

  • Dina PPT-slides är smockade med punkter/ Du har orimligt många PPT-slides.
  • Det finns inte tid för grupparbeten, bikupor, reflektioner eller andra övningar.
  • Du hinner inte kunskapssäkra under kursens gång.
  • Om du märker att någon inte hänger med har du inte möjlighet att stanna upp och fånga upp personen.
  • I genomförandet brukar du alltid behöva dra ner på raster och luncher för att hinna med allt.
  • Du speedar igenom vissa delar, medveten om att detta inte kommer fastna men att någon ”kräver” att detta ska vara med.
  • Efter en kurs är du trött i halsen eftersom du har pratat hela kursen/ föreläst hela dagen.

Tipset är alltså att minska innehållet för att öka mängden innehåll som fastnar och därmed också effekten av utbildningen. Våga ifrågasätta mängden information, fråga vad som verkligen är viktigt. Lägg in hänvisningar till andra källor där deltagarna själva kan fördjupa sig efter utbildningen snarare än att gå igenom varje liten detalj.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s