Presentationsövningar kan göras roligare

Går ni läget runt och sen är ni klara? Då är det dags att tänka nytt!

Mingelbingo, sorteringsövningar och mycket mer är alternativ. En stor fördel att du kan få in lite rörelse direkt vilket hjälper lärandet. Två flugor i en smäll. 🙂 När jag bygger kurser som andra ska hålla brukar jag specificera att det ska genomföras två presentationsövningar, en verbal och en fysisk. Kursledarna får sedan en lista av övningar de kan välja mellan.

En fysisk övning som jag ofta använder kallar jag för ”stå upp om” och det är helt enkelt påståenden och så ska de stå upp om det stämmer in på dem.

Bilden föreställer texten stå upp om. 2 personer gör rörelse för att uppmana till stående. Två ikoner en sittande och en stående.

Så här går det till: Jag säger ex: Stå upp om du talar mer än 3 språk. Deltagarna som ställer sig upp får kort berätta vilka språk det är. Sen säger jag typ: Stå upp om du har varit utomlands de senaste 12 månaderna. De som ställer sig upp får kort säga var de har varit. Jag kör mellan 5-10 påståenden i en introduktionsövning. Är det någon som inte ställt sig upp under hela övningen brukar jag fråga den personen vad jag hade kunnat säga för att få hen att ställa sig upp så även denna person får säga något och presentera sig inför gruppen.

Bildkort är en annan rolig övning som bland annat kan användas för presentationer.

Om du verkligen bara vill köra en sittande verbal övning så rekommenderar jag att dela upp deltagarna 2 och 2, ge dem några minuter att intervjua varandra utifrån färdiga frågor och sen får de presentera varandra för gruppen.

Presentationsövningar på video

När vi ses på video kan det bli lite knepigare med presentationsövningar men det är inte omöjligt! Nu pratar jag inte webinar med hundratals deltagare utan faktisk undervisning, workshops, studiecirklar osv.

Ett knep som jag lärde mig på ett webinar med Kassy LaBorie är att använda bilder som en slags 4 hörnsövning ex 4 olika bilder med som är numrerade och sen får de välja vilken som bäst representerar deras känsla inför dagens videolektion. Sen kan du ta upp 4 nya som representerar en annan fråga. Beroende på verktyg så svarar deltagarna i chatten eller genom att interagera med skärmen. Detta kan användas ungefär som bildkort också.

Bilden föreställer texten använd chatten och olika chattrutor.

Chatten är annars det vanligaste jag använder, jag lägger upp ett par frågor och ber alla svara på dem i chatten. Jag skriver också själv i chatten. Att du högt inför gruppen kommenterar på det som händer i chatten kan också få deltagarna att känna att ni verkligen interagerar.

Jag tycker att det gör stor skillnad om deltagarna slår på ljud och video och bara säger något kort om sig själva. Det gör dem mer medvetna om varandra, tryggare i att prata senare och signalerar tydligt att de ska delta i undervisningen inte bara passivt titta på.

Har du ett verktyg som möjliggör att alla deltagare skriver på en whiteboard eller slide så finns det möjlighet att göra flera sorters presentationsövningar.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s