Använd dessa fem strategier för hjälpa dina deltagare att gå i mål

I den här videon på YouTube så ger jag fem tips på hur du kan se till att komma i mål med ditt lärprojekt.

I den filmen så tipsar jag utifrån ett perspektiv där du styr ditt lärande och kan hitta strategier. Idag vill jag berätta lite mer om hur du kan använda eller bygga in dessa i dina utbildningar.

Anpassad ambitionsnivå

Bildtolkning texten lagom ambitionsnivå och bild på linjal, och ett streck som ökar och minskar

I många fall kan dina deltagare behöva hjälp att förstå hur mycket krut de ska lägga på att göra en uppgift. Detta kan vara extra viktigt om din deltagare har någon typ av NPF (Neuropsykiatrisk funktionsnedsättning), då en ganska vanlig utmaning där är att förstå vad vi förväntar oss av dem. Utöver att de därmed riskerar att överprestera så kan stressen av att inte veta vara väldigt utmattande.

Ett sätt att förklara nivå är att visa exempel eller ge specifika punkter som kan prickas av.

Välj metod

Hur kan du bidra här? Det är mindre uppenbart eftersom det handlar om att välja utifrån sina egna behov.

Om vi ska vara ärliga finns det många situationer där deltagarna inte har möjlighet att välja. Utbildning på arbetsplatsen är ett typiskt exempel där vi tar fram en kurs och säger åt alla att gå den.

Bildtolkning: texten välj en bra metod, bild på en person som tänker och en som klickar på två olika lappar

Vi kan inom ramarna för det erbjuda visa möjligheter för deltagare att välja det som funkar bäst. Några exempel:

  • Erbjud möjlighet att gå heldagskurser på två halvdagar och försök anpassa tiderna på halvdagarna så de funkar med ex hämta och lämna barn.
  • Inom ramen för kursen kan du erbjuda val under kursens gång så deltagaren känner mer autonomi.
  • Överväg att ha två versioner av samma kurs. Ex en klassrum och en webb, en blandad och en e-learning. Ju fler som ska gå kursen ju mer rimligt är det att överväga detta alternativ. Se bara till att de olika varianterna uppnår samma kursmål!

Avgränsa och specificera

Bildtolkning texten avgränsa och specificera och olika mätverktyg och indikatorer

Här kan du göra mycket genom att dela ut konkreta uppgifter och i dialog med deltagare hjälpa dem att avgränsa och specificera.

Precis som med ambitionsnivå kan din tydlighet här hjälpa personer att minska sin stress och ångest. Det frigör energi till lärande och utveckling.

Naturliga deadlines

Inom ramen för en kurs är det ganska naturligt att vi redan har lagt in deadlines för olika uppgifter och aktiviteter.

Bildtolkning texten naturliga deadlines, bild på tidtagarur, person som stressar och skriver på en laptop samt en kalender där rutorna fylls med kryss

Vill du ge dina deltagare stöd i att hantera deadlines kan du skapa en digital kalender med påminnelser som de kan koppla ihop med sin kalender. I denna kalender kan du då lägga in påminnelser utöver dina deadlines.

Gör du checklistor kan det vara bra att lägga till datum där.

Dela tidigt

Bildtolkning texten börja dela tidigt animerade texter, på den ena står det Share this, den andra thanks for sharing. Bild på en flagga som det står Share på.

Att få andras input och se saker från andras perspektiv hjälper oss att växa, ge dina deltagare möjligheten att dela med varandra. Det behöver inte lämna kursen men öppna upp för fler ögon, tankar och intryck.

För att få till ett bra delande är det viktigt att skapa en miljö där dina deltagare känner sig trygga, där stämningen är konstruktiv. Det behöver vara ett forum där att göra fel bara är en del av lärandeprocessen.

I rätt miljö och för lämpliga grupper kan det vara idé att låta elever läsa och ”rätta” varandras uppgifter, kommentera på dem eller lägga till sina egna reflektioner på ämnet.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s