Gör skillnad på presentationsteknik och tekniken du använder för att presentera

Tekniken ska inte överglänsa dig eller ta fokus från interaktionen mellan kursledare och deltagare. I och med vår förflyttning mot mer nätbaserad undervisning så tror jag det här bara har blivit viktigare. 

Jag tycker absolut att om du använder presentationer så ska de vara bra men de ska inte äga ”showen”. Deltagarna kan inte bygga en relation till en skärm på samma sätt som dom kan till dig. Det är du som ska fånga dem inte din presentation, dina ljudeffekter eller dina mackapärer. 

Många lägger timmar på att producera en spännande PPT men väldigt lite tid på att fundera på hur de ska agera för att engagera och skapa lärande. Vänd på steken!

Hur kan du då göra detta i det virtuella klassrummet? 

Jag skulle börja med att rekommendera att du hoppar mellan presentationen och din live video. När du ex har diskussioner, samtal mm så se till att deltagarna ser dig. Börja alltid med dig själv live, inte presentationen. När du berättar om dig själv så finns det ingen orsak att låta din PPT vara i fokus. 

Har du en start-slide med spelregler som du vill ha uppe så spara den som en virtuell bakgrund så både du och den syns i bild samtidigt. I Zoom finns det också en ny funktion där du kan ha din presentation som bakgrund.

Visa inte film på videolektioner

Jag skulle avråda från att visa film under dina undervisningssessioner via videoverktyg. Den första orsaken är att deltagarna lika gärna kan titta på dem utan att du är närvarande. Den andra är att det är så otroligt lätt att få problem med att visa filmerna via videoverktyget. Av alla erfarenheter jag har haft av film under videoundervisning så har merparten haft problem på något sätt. 

Bildtolkning: Bild på datorskärm och texten Lär dig tekniken.

Även när du verkligen har koll på tekniken skulle jag avråda från att visa film men känner du dig det minsta osäker så tycker jag att du ska låta bli helt!

Skapa känsla av ögonkontakt

Ett enkelt knep för att skapa mer kontakt kan vara att titta in i kameran istället för på skärmen. Det ger deltagarna en känsla av att du tittar på dem. Detta kan vara extra viktigt när en person ställer en fråga och du svarar. Känslan av ”ögonkontakt” hjälper dina deltagare att känna att det här är något som sker i nuet och att ni har kontakt. Du behöver inte titta in i kameran hela tiden utan gör det bara lite då och då. Fördelen är att när du tittar in i kameran så kan alla deltagare uppleva att de har ögonkontakt med dig samtidigt. 

Fokusera på samtal och reflektion

Genom att gå mer mot ett blandat lärande kan du också tillåta att de lärarledda delarna på video kan vara fokuserade på samtal, reflektion och diskussion istället för passivt lyssnande. Detta ger engagerade deltagare och tar helt bort fokus från presentation till deltagarnas faktiska funderingar och behov. 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s