Utbildningsåret 2020 eller WTF

Idag tänkte jag försöka summera året för oss som arbetar med utbildning men var ska jag ens börja? Det finns nog bara en punkt: Covid-19.

Det började smygande

Januari 2020 så tänkte vi nog att det skulle bli ett år som alla andra. Vi hade satsningar vi planerat, det var lite saker vi skulle få ordning på men inget som kändes direkt övermäktigt. Sen plötsligt en dag så började en oro sprida sig och växa. Vi ställde in klassrumstillfällen och resor för att hålla kurser runt i landet. Några hoppade snabbt på utbildning via video men de flesta trodde fortfarande att det skulle går över och allt skulle återgå till det normala. Vi försökte hålla oss lugna, började jobba hemma och räknade dagarna tills det skulle vara över.

Utbildningsföretagen fick allt avbokat och ingen vågade boka något nytt innan vi visste mer. Det var kämpigt ekonomiskt och tärande för många som levt på att dela sin kunskap med andra i fysiska rum. De som inte lyckades ställa om och hitta andra sätt att tjäna pengar stod plötsligt där utan jobb.

Många ställde om men inte alla

Det gick inte över. Under våren och sommaren var det många som gjorde mer permanenta omställningar till digitalt men inte alla. Det blev en kalldusch för en hel del lärare och organisationer när de till hösten insåg att det här är vårt nya normala. Att digitalisera gick från att vara en möjlighet till en nödvändighet. Dessutom låg många vid det här laget back. Kurser som inte blivit av hade samlats på hög och det fanns en kompetens-skuld i organisationerna. Det kändes stressat och för många är det fortfarande så.

Att våren 2021 inte ser ut att bli så mycket bättre på utbildningsfronten har fått många av de mest motvilliga organisationerna att prata om hur de ska ställa om. Jag träffar fortfarande personer och organisationer som helt enkelt inte vill anpassa sig till dessa omständigheter. Jag kan förstå känslan men tror att det är farligt att låta den styra.

Ökat intresse för digitalt lärande

Under året har intresset för e-learning fått en slags nytändning och för många har det verkat som en bra lösning. System har ibland köpts in i stor hast och hur bra det landade varierar. När vi befinner oss i hast och stress riskerar vi också att producera sämre eller direkt dålig e-learning. För dem som inte insett det tidigare hoppas jag att de nu förstår att det är ett hantverk som kräver mycket olika förmågor och ett stort pedagogiskt tänk.

Den här hasten känns som något som riskerar att göra organisationerna ovilliga att fortsätta med e-learning när klassrum återigen blir ett alternativ. Vilket är synd då det går att använda den här typen av system till så mycket bra lärande, speciellt om det kombineras i ett blandat lärande!

Mina kunskaper om att utbilda via videoverktyg blev plötsligt efterfrågade på en helt annan nivå. Kurstillfällen som tidigare varit halvfulla i bästa fall blev plötsligt så fulla att jag fick sätta in extra tillfällen. När jag under hösten 2020 startade mitt eget företag kom kurser av det slaget att bli min bäst säljande produkt. För någon som börjat utbilda via video redan 2015 och verkligen gillar det har det varit så roligt att fler fått upp ögonen för vad som faktiskt går att göra på distans.

Många öden förändrades

För mig har året som sagt kantats av oväntade äventyr. Jag anade inte ens i april att jag skulle ha ett eget företag i september men i maj så verkade det vara det enda rätta för mig. Jag hoppade rakt ut i det okända och kastade mig in i en annan variant av det jag gjort så länge. Den här bloggen och min Youtube kanal har fått liv och växt. Jag har fått kontakt med människor jag aldrig kommit i kontakt med annars. Mitt Community på LinkedIn har växt och varit ett enormt stöd på så många sätt. Via GLAD global zoom meetup har jag plötsligt kontakter över hela världen som jobbar med samma saker och trots att jag inte lägre har kollegor så vet jag att jag inte jobbar ensam.

Det finns tyvärr många företagare som upplevt det motsatta, att deras tjänster inte längre efterfrågas. Kanske vet de inte hur de ska ställa om eller så vill de inte. Det är människors förmåga att försörja sig som påverkats och det kommer ta tid innan de kommer tillbaka, inte alla kommer tillbaka.

Vår hälsa, kanske framför allt psykiskt, har påverkats och gjort det tunga ännu tyngre. Vi behöver varandra mer än någonsin.

Största nackdelarna med 2020

Den här separationen gör att spontat socialt lärande minskar både i samband med utbildning och i samband med dagligt arbete. Mycket av den dynamik som uppstår när vi ses tillsammans uppstår inte av sig själv när vi ses på videokonferensverktyget.

Våra kursdeltagare har i många fall varit så trötta på att sitta framför skärmen och glo på presentationer hela dagarna att de varken haft lust eller ork att dessutom delta på en kurs via datorn. De som inte är bekväma med teknik brukar ovanpå det känns en slags teknik-stress som gör det ännu jobbigare.

När vi tar våra deltagare ur deras vardagliga miljö är det mycket lättare för dem att fokusera på det vi gör. När de sitter i sina hem så är de omgivna av allt som finns i både deras jobbtillvaro och deras privata liv. Det blir för mycket intryck och vi blir överväldigade. Det resulterar i en helt annan trötthet som en kopp kaffe och en liten gympa-session inte riktigt kan råda bot på.

Utmattade lärare och kursledare. Många av oss har fått bära ett enormt lass, själva räkna ut hur vi ska ställa om utan att nödvändigtvis ha rätt kunskaper och koka soppa på vår spik tills den mer liknar en knappnål. Krav från andra men också från oss själva att vi måste klara detta, hitta lösningarna och bara få det att funka blir över tid ohållbart om vi inte får rätt förutsättningar.

Många kursledare har inte känt sig bekväma med det digitala formatet och slutat som kursledare. Värdefull kompetens och erfarenhet försvinner och lämnar hål som behöver fyllas.

Största fördelarna med 2020

Allt är naturligtvis inte elände.

Organisationer har färdats fler år framåt i digitaliseringen, de som tvekat har testat och många har varit positivt överraskade över hur bra det faktiskt kan gå. Intresset för lärande på distans har ökat vilket på sikt kan vara bra både ekonomiskt och praktiskt men också kan spara lite på klimatet.

Mängden gratis webinar och kurser har aldrig varit så stor och alla som arbetar inom utbildning har generöst delat med sig av sina kunskaper. Jag själv bokade upp mig själv på lite för mycket tillfällen och numera ransonerar jag hur många saker jag får boka upp mig på under en vecka. Allt är så spännande men jag ska ju hinna jobba också.

Nöden är uppfinningarnas moder och det har varit inspirerande att se all kreativitet som årets nöd har tvingat fram. Det finns så mycket mer vi kan göra! Det gäller också våra digitala konferensverktyg och appar som tagit mycket större kliv framåt än de kanske tänkt i början av året.

Många nya företag har fått möjlighet att blomstra med en kompetens som tidigare inte varit efterfrågad.

Det är inte över än

Det låter kanske deppigt för vissa att tänka att vi kommer att leva i varianter av detta nya normala över en lång tid framöver och behöver rusta oss för det. Jag vill göra allt jag kan för att hjälpa och stötta er i detta! Både i min roll som konsult men också genom att dela kunskap via den här bloggen och min Youtube-kanal.

Vad vill du ha hjälp med?

Du vet bäst vad du behöver, hör av dig till mig så jag har möjlighet att hjälpa till!

Tack för i år!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s