Hur mycket tid tar det att bygga en kurs?

Tiotusenkronors frågan vi alla vill ha ett svar på. Jag tänker i denna post rada upp de faktorer som jag tar in i beräkningen när någon frågar hur lång tid det tar.

Bildtolkning; Klocka med check-markering i och texten Hur lång tid tar det att bygga en kurs?

1. Kursens längd

En kurs kan vara allt från en timme till en vecka. Det tar lång tid att bygga en lång kurs men det kan också ta väldigt lång tid att göra en kort kurs. När kursen ska vara riktigt kort behöver vi ofta tänka smartare och hitta kreativa sätt att se till att få till lärande under den tiden vi har.

Bildtolkning: måttband, linjal, timglas och texten Kursens längd.

När kurser blir digitala får vi en större möjlighet att ge dem den tid de behöver istället för att låsa oss i heldagar och halvdagar. En kurs ska kanske vara 1 timme eller 5 timmar. Låt innehållet och deltagarnas behov och förutsättningar styra.

2. Kursens innehåll

Allt innehåll är inte lika lätt att skapa kurser av. Vissa ämnen är väldigt konkreta, det finns ett rätt och ett fel. Facit och fakta. Men många ämnen berör mjuka värden, gråzoner, värderingar och mer filosofiska frågor. När ämnet är väldigt faktastyrt kan det vara enklare att skapa kursen men svårare att få den rolig och engagerande.

Bildtolkning: Bild på bok med förstoringsglas, en mapp och texten Vad ska kursen innehålla?

Är ämnet däremot mer abstrakt så behöver vi lägga tid på att göra det nyanserat och på ett sätt som inte bara blir relativistiskt. Vi behöver se hur vi kan vägleda i något som kanske inte har en tydlig karta. Den typen av ämnen är mer utmanande att kunskapssäkra. Även här kommer tid och energi behöva läggas på metod, interaktion och engagemang.

3. Vet vi verkligen vad den ska innehålla?

Bildtolkning: Texten är du säker? och två personer som ser osäkra ut.

Tiden det tar att bygga en kurs beror också på om innehållet och kursmålen redan finns eller om dessa ska justeras och planeras efterhand. Som beställare kommer du kunna få en kurs mycket snabbare om du kan vara tydlig med din utbildningsproducent vad kursmålen är och vad det finns för innehåll. Se till att det finns tydlig information att utgå ifrån. Att behöva leka detektiv för att kunna bygga en kurs kommer garanterat att dra ut på tiden.

3. Hur ser kraven på kunskapssäkring ut?

Bildtolkning: texten Vad ska de kunna efteråt? Bild på glödlampa som det växer i, personer som mäter resultat och ett huvud utan innehåll.

Ska deltagarna lämna kursen och kunna något, ha förståelse för något eller ha kännedom om något? Dessa ord spelar stor roll för hur vi bygger kursen och hur vi ska tänka när det gäller att mäta uppnådda kursmål. Ska deltagarna faktiskt behärska något så kommer kursen sannolikt bli längre och flera moment av resultatmätning/kunskapssäkring kommer behöva läggas in. Om kursen har fått en fast mängd tid och information och sen ett krav på kunskapssäkring som inte går ihop så kommer det bli problem.

4. Vad vet vi om målgruppen och deras faktiska behov?

Allt för ofta behöver vi göra om kurser rejält då vi inte haft rätt bild av målgruppen när kursen först byggdes. För att bygga bra kurser behöver vi förstå målgruppen. Vad har de för förkunskaper? Är det verkligen det som kursen beställts för som behövs? Skulle den föreslagna kursen lösa ”problemet”? Vad upplever målgruppen att de behöver? Vad motiverar målgruppen? Massor av viktiga frågor.

Bildtolkning: Vem är målgruppen? Bilder på olika grupper med personer.

En ordentlig förstudie innan ett kursinnehåll spikas är den bästa lösningen för att undvika att skapa utbildning som inte ger önskat resultat.

En annan viktig pusselbit är målgruppens övriga behov av ex anpassning, tolk, teckentolk, enkel svenska osv.

5. Gruppstorleken

Mängden deltagare som ska kunna genomföras samtidigt i fallet av lärarledda kurser spelar också in. Att engagera och få bra interaktioner med väldigt stora grupper är utmanande, speciellt inom virtuella utbildningar.

6. Var ska vi hålla den?

Olika ämnen lämpar sig olika väl för olika format. En kurs i att köra bil kräver tillgång till en bil och vägar att köra på, en kurs i att virka kräver sittplatser, garn och virknålar. Att undervisa ett väldigt praktiskt ämne i lokaler som inte ger möjlighet att faktiskt testa de praktiska momenten kommer vara mycket svårare att skapa och inte ge lika bra resultat. Att undervisa något som kräver mycket reflektion och interaktion i ett rum där stolarna är permanent fastskruvade i klassrums eller biosittning är också knepigt. Våra digitala rum har också sina utmaningar.

Bildtolkning: Texten Var? olika byggnader och en person som har utbildning via video.

6. Vem ska hålla den?

Finns det redan personer som kan ämnet och har förmågan att genomföra utbildning eller ingår det i skapandet av kursen att också lära upp kursledare? Ska de lära sig en eller båda av dessa kommer det dra ut på tiden innan kursen kan börja genomföras även om den på papper blivit klar snabbt.

7. Kursens format

Ska det vara 100% klassrum, blandat lärande eller kanske 100% digitala självstudier? Ska det vara textbaserat eller videobaserat?

8. Vad har jag att jobba med?

Mina förutsättningar spelar också roll. Allt från hur snabb och stark min dator är när det är dags att producera film till vilka program och licenser jag har tillgång till för att bygga kursen till att börja med. Finns det en bildbank eller behöver jag jaga bilder på nätet? Finns det en budget eller måste jag koka soppa på en spik? Vad har vi för kameror, mikrofoner, lampor, lokaler, möjligheter att trycka, skriva ut, laminera osv.

Bildtolkning: Texten Verktyg? Bilder på kugghjul, videospelare och personer som arbetar med att skapa innehåll.

Jag bygger kurser både bättre och snabbare när jag här rätt verktyg. Som egenföretagare blir livet på vissa sätt lyxigare då jag själv kan välja att investera i verktygen jag behöver men även min budget har ett tak och jag behöver ta tuffa beslut om vilka verktyg jag ska köpa. Utöver det kan mina kunder naturligtvis förse mig med andra verktyg för att kunna jobba ännu mer effektivt.

Har jag missat något?

Jag vet inte om ni blev så mycket klokare av den här sammanställningen. Det jag vill illustrera är att det inte går att säga att en kurs tar si eller så lång tid att bygga. Jag kan göra en uppskattning av tidsåtgången när jag har svaret på frågorna ovan.

Vad tar du hänsyn till när du ska bygga en kurs?

Bilftolkning: Personer som rör sig runt en glödlampa och texten Vad har jag glömt.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s