Tips för att motivera deltagare att lära sig!

Bildtolkning: Texten Motivera till lärande och en hjärna som lyfter vikter, en person som kan snurras igång via ett skruvhandtag och en hög med böcker.

Jag får ofta frågor om vad vi som kursledare kan göra för att motivera deltagare att vilja delta och lära sig. Det enkla svaret är att visa dem alla sätt som det är positivt för dem som individer eller hur det kommer påverka något de verkligen bryr sig om.

What’s in it for me?

Bildtolkning; texten Varför behöver jag kunna det här och tre figurer som ser ut att inte vilja.

Vår mottaglighet för lärande ökar om vi upplever att kursinnehållet kommer ge oss personlig nytta. Ju större nytta och ju närmre i tid vi tror att vi kan kassera in denna nytta ju mer intresserade/motiverade är vi att lära oss!

Vi vill veta att innehållet kommer göra våra liv bättre, enklare och roligare.

För dig som säljer utbildning brukar detta vara ett mindre problem men för alla som tillhör en utbildningsavdelning kan det vara väldigt knepigt.

Det är vanligt att medarbetare blir anmälda på en utbildning av sin chef utan att chefen förklarar varför. Om alla chefer förklarade varför skulle kursledares vardag bli mycket enklare. Det betyder att väldigt många deltagare kommer dyka upp utan att nödvändigtvis förstå varför de är där. Vissa kanske känner sig hotade och ifrågasatta, andra är stressade som det är och upplever att kursen du ska hålla är ett slöseri med tid.

Speciellt i situationer där deltagarna redan har en hög arbetsbörda kan en utbildning kännas som en onödig lyx och ytterligare ett stressmoment. Men vad skulle hända om deltagarna upplevde att kursens innehåll skulle kunna minska denna arbetsbörda?

Det är nyckeln till att motivera dina omotiverade deltagare.

Bildtolkning: texten Nyckeln till motivation och två nycklar.

Samma sak om du har deltagare som redan anser sig kunna allt kursen innehåller, kan du visa dem hur roligt de kommer ha under dagen när de får bekräftat hur duktiga de redan är? Kan du få den att känna att de kommer få njuta av en enklare dag och komma därifrån med ett intyg som säger att de kan vad de redan kan som de sen kan ha glädje av i ex framtida jobbsökande eller löneförhandlingar? Kan de se nyttan med att formalisera sin kunskap?

Hur kan du som kursledare/utbildningsproducent visa nytta för att skapa motivation?

  • Berätta när och hur det du lär ut är användbart.
  • Låt dem testa att tillämpa i en realistisk miljö.
  • Låt dem genom reflektion fundera på hur denna kunskap kan användas i deras liv.
  • Be dem reflektera över fördelar och nackdelar med det du lär ut.
  • När du går igenom förväntningar mm fiska efter vad de skulle vilja förbättra/förenkla så att du sen kan koppla tillbaka till det när du känner att du behöver motivera.
  • Varje gång du går igenom något som fanns bland deltagarnas förväntningar peka ut det och ta gärna kontakt med deltagaren som vill det. Ex: ”Nu Johanna kommer vi till delen om säkerhet som du var intresserad av att veta mer om”.
  • Använd exempel som är kopplade till deltagarnas vardag.
  • Använd scenarion och frågor för att synliggöra skillnaden mellan att kunna och inte kunna kursinnehållet.
  • Låt deltagarna planera för att använda kunskapen och fundera på hur de skulle kunna mäta/märka om det funkar.

Hur får du deltagarna att se nyttan med att tillämpa kursinnehållet?

Bildtolkning: Motivationsmeny och texten från punkterna ovan. Bilder på berg, person som ska springa, händer med hjärta, en hjärna och en glödlampa.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s