Bygga utbildning för grupper med ojämna förkunskaper

Bildtolkning; Texten flera nivåer i en grupp och en person med ett vattenpass

Hur många gånger har du startat en utbildning och redan i presentationsrundan insett att du i din grupp har allt från absoluta nybörjare till proffs? Speciellt i stora företag finns det ofta väldigt olika förkunskapsnivåer men bara en variant av kursen. Det betyder att kursen ofta är för svår och för enkel samtidigt.

Bildtolkning: texten Hur skulle du känna och tre personer som funderar.

Låt oss anta att du jobbar på en ekonomiavdelning och gör magiska saker i Excel varje dag. Dina kollegor däremot kämpar med Excel så chefen har bestämt att ni alla ska gå en grundkurs i Excel. Suck.

Om jag då skulle vara den stackars kursledaren i Excel som har en grupp med fem nybörjare och en erfaren användare skulle jag behöva förhålla mig till detta.

Jag får då ett antal utmaningar kopplat till detta

Bildtolkning: Text där det står Min utmaning och personer som gör olika saker samt en figur som rullar en sten uppför en backe.
  • Du som proffs kanske kommer vara sur, anti och sprida dålig stämning under kursen då du känner att du inte borde behöva vara där. Du kan vara svårare att engagera.
  • Deltagare som är nybörjare kanske inte vågar berätta att de inte förstår eller be om hjälp för att de känner sig dumma i jämförelse med dig. Det behöver jag som kursledare på något sätt hantera.
  • Jag kommer hela tiden balansera för att försöka få med mig hela gruppen trots att det är så stort glapp i förkunskaper.

Självklart har jag och många andra kursledare utvecklat strategier för att hantera detta. Vi kanske tar dig åt sidan och berättar att vi förstår din situation och ber dig att låta mig hjälpa dina kollegor. Vi kanske lyfter din kunskap genom att be dig berätta saker istället för att vi gör det. Vi kan fjäska lite och med jämna mellanrum titta på dig och säga saker som ”du vet säkert redan det här men vet någon annan..” Ofta funkar det tillräckligt väl och deltagarna går därifrån med hyfsad behållning av kursen och ibland har till och med proffsen lärt sig något nytt.

Bildtolkning: Texten Det måste finnas ett bättre sätt, en sökruta med texten Hur löser vi det här samt två figurer, en som läser och en som tänker.

Men kan vi tänka på annat sätt när vi planerar och bygger kurser?

Låt dem som behöver kursen gå

Att som chef och ledare ha tillräckliga kunskaper om sina medarbetare för att veta vem som behöver lära sig mer om vad är otroligt viktigt. Att som ledning ta ett beslut att alla ska genomföra samma utbildning kanske också behöver ifrågasättas. Självklart ska ett företag kunna bestämma att alla medarbetare ska kunna X och sen erbjuda dem verktygen ex kurser för att komma dit utan att tvinga in alla på samma kurs. Hur väl vi når det målet kan också mätas i antalet fel som görs över tid, kundnöjdhet eller andra verksamhetssiffror. Ofta tror vi att en utbildning = resultat men så enkelt är det ju inte.

Bildtolkning: Chef på kontor, vägskäl och texten Skicka rätt personer på rätt kurs.

Blandat lärande

Bildtolkning: texten Blandat lärande och en massa hushållsmaskiner som blandar och mixar.

En sak som jag har börjat göra i samband med att jag kom igång med blandat lärande är att ge deltagarna den mest basala informationen innan vi ses i fysiska eller virtuella klassrum. Det löser inte hela problemet men det höjer grundnivån något och gör att vi får färre ”duh” stunder.

Flexibla digitala kurser

Ett annat alternativ skulle vara att skapa fler digitala kurser där deltagaren kan genomföra i egen takt. För de som är riktigt duktigas skulle tar vi bort alla krav på att de faktiskt måste titta utan de kan få gå direkt till quizen och bevisa att de kan vad de ska. De som är riktigt duktiga får här fortfarande möjlighet att stanna upp och titta närmare på delar som de faktiskt inte kan lika bra.

Bildtolkning: texten E-lärande? Symboler för digitalt lärande och en person som gör yoga.

En bonus här är att personer som tror sig veta allt kommer märka sina luckor och kanske komma ner på jorden något utan att det ska behöva bli genant eller en prestigeförlust. De kan i lugn och ro svälja faktumet att de inte visste och sen gå tillbaka och lära sig delarna de inte kunde.

Validering

Biltolkning: en detektiv på ett gathörn, en åklagare och texten Bevisa det!

Ett mer avancerat alternativ är att vid sidan av kursen erbjuda möjligheten att få sin kunskap validerad. Detta kan göras på flera olika sätt och beror kanske på ämnet. Det kan vara att få demonstrera sin kunskap praktiskt med en handledare närvarande, att få göra en hemuppgift och lämna in den eller att ta ett mer omfattande och avancerat test. Testet bör ha en hel del fritextfrågor och faktiskt kvalitetssäkras av en riktig person.

Flera steg eller varianter av samma kurs

Om vi antar att slutmålet är syftet och inte att alla ska sitta av ett visst antal timmar per person tittandes på ett bestämt antal slides så borde vi rimligen utan allt för mycket arbete dela in kurser i nivåer så att det finns en nybörjarvariant/baskurs, en medium kurs och en avslutande kurs där den sista delen av nivån sätts. Medarbetare kan hoppa in på den nivå de känner att de är. Ni kan erbjuda diagnostiska test för att hjälpa dem avgöra vad de bör börja med.

Bildtolkning: Texten flera varianter av samma kurs och tre dokumentsamlare.

En annan variant är att ni har samma kurs men i två olika tempon. Så en längre variant för nybörjare och en korta variant för de som redan kan det mesta. På det sättet så går ni igenom allt men ger också deltagarna den tid de behöver utifrån sina behov.

Min erfarenhet här är varierad. Jag har bland annat försökt sätta ihop flera varianter av samma kurs som tar hänsyn till deltagarnas kunskaper i talad och skriven svenska där de med lite sämre kunskaper fått längre tid och mer förklaringar, praktiska exempel osv. Men det har inte alltid fungerat att få rätt personer till dessa kurser. Istället har medarbetare vars svenska inte varit tillräcklig dykt upp på den ”vanliga” kursen och anpassade tillfällen stått tomma. Det här beror framför allt på organisationen och hur engagerade de är i att medarbetarna ska få rätt förutsättningar.

Hur gör du?

Hur tänker du kring detta med kurser som alla ska gå oavsett förkunskapsnivå? Hur löser du det i klassrummet och vilka strategier använder din organisation för att ge alla rätt förutsättningar?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s