Ge dig själv bättre förutsättningar för virtuellt lärande

Jag jobbar mycket med att hjälpa kursledare hålla kurser via video för att ge bästa förutsättningarna för lärande men eftersom du kontrollerar din omgivning så finns det saker som landar på dig. Då utbildning är en investering i dig som person och anställd oavsett om det är du personligen som betalar för den eller inte så bör det rimligen ligga i ditt intresse att maxa dina förutsättningar för lärande. I den här bloggposten går jag igenom alla saker jag vet att du kan göra för att förbättra ditt lärande kopplat till videoundervisning. Eftersom vi är olika kanske inte alla tips är lika relevanta för dig. Plocka ut det du behöver och lämna resten.

Har du andra tips på hur en individ kan bädda för optimerat lärande på video? Dela gärna dessa kommentarerna!

Ta en paus innan

Bildtolkning: personer som pausar och texten Ta en paus innan kursen.

Om du vet att du ska sitta på utbildning eller konferens så ge dig själv en ordentlig paus innan. Rör på dig, rensa skrivbordet, få lite frisk luft, gör en mindfulness övningen eller ta en powernap. Inget din kursledare kan göra kommer kompensera för att du är helt slut redan när du dyker upp.

Minska kognitiv belastning

För att kunna fokusera på innehållet är det viktigt att rensa bort allt som pockar på din uppmärksamhet. Dels för att slippa bli distraherad när något plingar eller blinkar men även för att allt du ser och är medveten om påverkar din kognitiva belastning. Det kan handla om att sitta så att du inte ser saker som stök och disk men även att plocka bort papper och post-its med uppgifter. Ge dig själv så lite påminnelser om resten av ditt liv som möjligt så du verkligen får chansen att vara här och nu.

Bildtolkning: en anslagstavla fylld av lappar och texten Rensa bort det som distraherar.

Samma sak med skrivbordet på datorn. Stäng ner andra program, se till att du inte får notifikationer från ex mail eller chatt, ta bort allt som påminner dig om annat du behöver göra sen. Ställ in ett frånvaromeddelande och om du absolut måste kolla att världen inte gått under så gör det i pausen. (Spoiler: det gjorde den inte).

Ät och drick

Att äta och dricka kan hjälpa dig hålla orken uppe. Vatten, kaffe eller te och annan vätska är grunden men kanske även andra snacks? Frukt, grönsaksstavar, popcorn, skorpor eller vad vet jag. Tuggummi kan också funka. Stäng av ljudet när du smaskar så stör det ingen och hjälper dig att hålla orken uppe.

Bildtolkning: Texten ät och drick. Två personer som dricker och massor av olika saker att äta eller dricka

Socker i nödfall men kom ihåg att du kommer dippa efteråt så när du väl har börjat kommer du antagligen att behöva fortsätta.

Jag har börjat göra en termos med te inför längre stunder på video vilket har varit ett stort lyft. Det är något med att ha en varm dryck som får det att kännas så mycket bättre att sitta i långa möten eller på långa kurser via video.

Rör dig så mycket som du behöver

Du behöver inte vänta på en paus för att röra på dig. Växla mellan att stå och sitta, stretcha och skuffa. Har du en laptop kan du växla plats du sitter på eller till och med gå runt i bostaden. Även om jag föredrar deltagare med kamera på så är det helt ok att stänga av kameran några minuter för att göra lite mini-gympa. Om du behöver stå med en rockring eller liknande så gör du det. Har du myror i benen så gå på stället eller fram och tillbaka framför datorn.

Bildtolkning: Kvinna som stretchar i ett fönster och texten Rör dig när du behöver det.

Har du svårt att fokusera men vill inte ägna dig åt fidgets eller liknande kan jag rekommendera en balansbräda eller att stå på ett ben ibland. På-stället-träning som tåhävningar, squats eller annat som kan göras på framför datorn funkar också. Det kan hjälpa att hantera den rastlöshet som du känner. Om det ger dig som kursdeltagare bättre förutsättningar för lärande får du stå på händerna när du är på min kurs. 😉

Bildtolkning: texten Aktivt stående och person som står på ett ben, på huvudet, på en skateboard samt två balansbrädor

Jag vill bara att du ska få ut så mycket som möjligt av kursen så jag kommer vara öppen med att du får hitta dina strategier så länge det inte försämrar resten av gruppens förutsättningar för lärande. You do you!

Blunda eller låt blicken titta på andra avstånd

Att titta på skärmen för länge i sträck kan göra ögonen väldigt trötta. Känn inte att du behöver titta på skärmen hela tiden. Blunda ibland, titta på dina papper eller gör lite ögongymnastik.

Bildtolkning: Två personer som blundar och sen som tittar samt texten Blunda eller titta bort.

Att flytta blicken fram och tillbaka mellan olika avstånd en stund kan göra underverk för ögon-orken. Att röra på ögonen och musklerna runt kan också hjälpa. Gör olika miner, himla med ögonen (stäng av kameran så kursledaren inte tror att det är pga dem), rör ögonen runt, sida till sida och upp och ner.

Ge dina händer en uppgift

Om du har svårt att koncentrera dig och lätt börjar göra annat kan det vara bra att ge dina händer något att göra. Att rita eller skriva räcker för vissa men för andra krävs mer avancerad aktivitet ex att stick/virka/brodera. Fidgets är också bra. En jojo kanske kan funka om du vill ha lite större rörelser.

Bildtolkning: texten Sysselsätt dina händer, garn, stickor, virknålar, en person som stickar och en som ritar.

Jag hade en gång en kursdeltagare på en fysisk klassrumskurs som spelade ett bilspel i sin mobil under pågående kurs. Personen satt långt bak och störde egentligen ingen. Initialt så störde jag mig på det då det kändes lite respektlöst mot mig som kursledare men istället för att be hen att sluta så ställde jag kontrollfrågor och det visade sig att personen var 100% med och ofta hade bättre koll på vad vi pratat om än andra deltagare som bara satt och lyssnade. Det påminde mig om att alla funkar olika och ibland är den här sortens beteenden absolut respektlösa men i andra fall kan det vara en överlevnadsstrategi för att orka sitta och lyssna under en längre tid.

Jag skulle kanske inte rekommendera att du testar att spela ett spel på mobilen om du inte har testat allt annat och inget funkar. Om du nu väljer ett spel så se till att det inte är något som du behöver leva dig in i eller som kräver att du resonerar, läser text eller gör annat som distraherar från innehållet.

Bildtolkning: person som spelar spel, person som använder rockring och texten Bara du vet vad som funkar.

Kom ihåg att spelet i det här fallet är ett verktyg för att delta på kursen och få maximalt lärande inte att hantera tristess eller faktumet att du inte är engagerad i ämnet. Om orsaken till att du inte kan fokusera är för att du inte bryr dig om innehållet eller inte vill vara där så är du respektlös mot personen som håller kursen och de andra som går den.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s