Kursutvärderingar och deras syfte behöver ifrågasättas och omarbetas i de flesta företag. Kursutvärderingar skapas och följs upp på slentrian utan att någon nödvändigtvis har en tanke bakom vad vi vill veta och varför.
Ställ rätt frågor

Jag förundras över hur mycket kursutvärderingar ofta handlar om vad deltagarna tyckte om utbildningen. Personligen anser jag att huvudfokus ska vara på vad deltagarna lärde sig och upplevd nytta. Inget ont i att också kolla vad de tyckte men vad hjälper det att de gillade kursen om de inte lärde sig det som var syftet med kursen till att börja med?
Det andra i hur vi ställer frågor handlar om hur vi formulerar oss. Allt från att inte ställa ledande frågor till att använda ett enkelt språk som kan förstås av de flesta.
Ifrågasätt hur du mäter och vad det egentligen speglar. Hur lägger du upp dina svarsalternativ?
Fråga inte frågor du inte vill följa upp svaren på
Vad ska du göra med resultatet? När våra deltagare tar sig tid att svara på våra frågor känns det rimligt att vi använder deras synpunkter till att följa upp, utvärdera och förbättra våra utbildningar och kursledare.

Om vi får in feedback på våra kursledare så behöver vi sammanställa och återkoppla det till dem. Det är en viktig pusselbit i deras utveckling och självinsikt.
Inga fritextfält om ingen kommer läsa svaren
Om vi har deltagare som har mycket att säga är fritext faktiskt en av de bättre formerna av utvärdering enligt min åsikt. Däremot är fritext det svåraste att sammanställa och jämföra. Det sorgligaste är att jag sett flera fall där ingen faktiskt läser fritexten. Skippa hellre det helt! Att be deltagarna att berätta fritt och sen inte värdera det är ganska oförskämt.

Kan vi jämföra svaren och resultaten?
Det mest intressanta om du frågar mig är att jämföra deltagarnas upplevelser av vad de lärt sig mot eventuella kunskapstest och deras prestation efter kursen.

Detta är inget som kan efterkonstrueras hur som helst utan bör vara med i grundtanken när kursmålen sätts. Kan vi mäta skillnad i prestation på organisationsnivå och kanske avdelningsnivå? Kan vi jämföra det med eventuella kunskapstest och kursutvärderingar? Nu börjar det bli riktigt spännande och vi kan börja följa upp effekten av utbildningarna på lång sikt!
Hitta fler sätt att utvärdera på.
Vi kan också när vi ses live använda andra sätt att utvärdera som kanske sen inte ska registreras utan mer ge insikt till kursledaren.
Några idéer:
- Utvärdering med hjälp av bilder
- Utvärdering med hjälp av mentometerknappar
- Utvärdering med bara blanka papper
- Utvärdering där deltagarna svarar på vad de uppfattar att de lärt sig istället för vad de tycker