Visuell variation i din presentation

Kan du med ett snabbt getöga skilja två PPT-slides ifrån varandra? Om svaret är nej har du lite att göra. Visuell variation är viktigt.

Det betyder inte att du ska överge din grafiska profil utan att varje bild ska stå för sig själv, förmedla ett budskap för ögat. Jag har tidigare skrivit om hur viktigt det är att inte bara ha bilder utan att ha bilder som förstärker texten men detta är mer än det. Vår hjärna prioriterar att spara energi, den söker hela tiden efter mönster för att avgöra hur mycket den behöver fokusera. Hittar den ett tydligt mönster ex: Rubrik högst upp, punktlista till vänster, bild till höger om och om igen så kommer den ta det som en signal på att den kan sänka energin som går åt till att fokusera.

Så vad kan du då göra för att ”lura” hjärnan att fortsätta att fokusera?

Utöver att inte visa presentationen hela tiden utan istället växla mellan presentera och bara mig i bild så organiserar jag mina slides olika. Principen är att ha 6-7 olika grund-slides där rubrik, text och bild befinner sig på olika ställen. Sen använder jag aldrig två bilder med samma layout på två slides i rad. Jag har också lite variation av färger men utan att lämna mina profilfärger. Om du inte har tydliga profilfärger så har jag en video om hur du ska skaffa ett eget färgschema.

I videon där jag förklarar hur du kan göra din egen PPT-mall kan du se hur jag skapar ett antal bilder med olika layout av just denna anledning. Jag rekommenderar varmt att lägga in detta i din mall, det kommer spara dig så mycket tid och energi i längden.

Om du jobbar på ett företag där den grafiska profilen och utseende på PPT mm är hårt styrt uppifrån så kontakta dem och förklara varför du behöver dessa olika alternativ. På en tidigare arbetsplats fick jag efter en dialog med ansvariga ok på att de skapade en utbildningsmall specifikt för oss på utbildningsavdelningen förutsatt att vi inte spred den i resten av företaget.

När ni ändå har en dialog passa på att lyfta frågan om tillgänglighet i kombinationen bakgrund/textfärg om det behöver ses över.

Är du redo?

Du kan naturligtvis minska mängden slides du visar också och istället använda mer rekvisita, whiteboards, blädderblock eller vad vet jag. Att skapa bra PPT är extra viktigt när det handlar om förstudier, PPT-filmer och webinar. Då hänger allt på de där slidesen!

Sponsored Post Learn from the experts: Create a successful blog with our brand new courseThe WordPress.com Blog

WordPress.com is excited to announce our newest offering: a course just for beginning bloggers where you’ll learn everything you need to know about blogging from the most trusted experts in the industry. We have helped millions of blogs get up and running, we know what works, and we want you to to know everything we know. This course provides all the fundamental skills and inspiration you need to get your blog started, an interactive community forum, and content updated annually.

Jag ställer frågorna, ni hittar svaren

Varför förmedla fakta när deltagarna kan hitta dem själva?

Det är bekvämt att som kursledare stå och förmedla fakta. Deltagare gillar det ofta för att det inte kräver så mycket av dem. Men är det optimalt för lärandet? Nix.

Igår skrev jag om deltagarmaterial. Min rekommendation är att ni fyller detta med fakta och sedan ger deltagarna frågor att hitta svar på, uppgifter att lösa osv. Du introducerar och sammanfattar. Detta gör att deltagarna aktiveras. Om det passar ditt innehåll kan du också låta dem använda digitala resurser för att söka kunskap.

Detta funkar extra bra när det redan finns ett faktaunderlag ex en lärobok, en lagtext, ett kollektivavtal, en AFS osv. Genom att låta dem söka svar stärker de samtidigt förmågan att självständigt hitta information i framtiden!

Hitta roliga sätt för dem att redovisa för extra variation och engagemang.

Självklart kan vi ibland behöva förmedla fakta men låt det vara undantag inte regel.

5 platser jag går till för inspiration inom utbildningsområdet

Jag önskar att jag hade en massa svenska sidor jag kunde rekommendera här men sanningen är att merparten av innehållet vi kan inspireras av och kanske även köpa är på engelska. Det vore roligt att se det förändras men jag ser inga tendenser åt det hållet.

Många av dessa sidor får du ut mest av genom att bli medlem vilket oftast är gratis men kan kosta en slant i vissa fall. Ofta kommer de med en maillista som skickar saker minst en gång i veckan. Jag brukade prenumerera på precis allt när jag började jobba med digitalt lärande men har skurit ner kraftigt för att orka med att hantera min inbox. Istället har jag deras sidor som bokmärken och går dit när jag behöver inspireras eller undrar vad som pågår inom vårt globala Community.

GLDC – Global Learning and Development Community

Jag hittade detta Community i början av Corona och det har varit en av höjdpunkterna av 2020. Vi ses på Zoom på fredagar och lär känna varandra. Inget sälj och massa stöd. Jag har fått SÅ mycket stöd och inspiration från detta Community. Över tid har det växt och nu har vi en egen SLACK-grupp, hemsida, nyhetsbrev, Patreon och kommer att organisera en konferens!

För att bli mer globala finns det nu två tider varje fredag för att folk runt hela klotet ska kunna delta. 09.00-10.00 på morgonen eller 18.00-19.00 på kvällen. För oss i Sverige är det bekvämt eftersom båda dessa ligger bra till för vår tidzon.

Bildtolkning: GLDC loggan och massor av bilder på videomöten

Gruppen skapades och drivs av eldsjälen John Hinchliffe som eventuellt är utbildningsbranschens snällaste människa! Det är inte bara för e-learning utan alla som arbetar inom L&D på ett eller annat sätt. För att han inte ska slitas allt för tunn så har det öppnats upp för volontärer som kan hjälpa till och jag är en av dem!

Upplägget på Zoom-träffarna är som följer: 2 rundor break out rooms där vi lär känna nya personer i vår bransch, pratar om det vi vill och hjälper varandra. Efter dessa två rundor brukar vi göra ett quiz eller liknande som avslutning. Folk är otroligt generösa med sin tid och expertis och många av oss knyter kontakt på LinkedIn efteråt och flertalet går med i vår SLACK-grupp.

Youtube

Det finns ett antal fantastiska personer på YouTube som jag rekommenderar att ni följer.

Unfiltered ID – Cara North

Cara har massor av erfarenhet och har vunnit flera priser för sin utbildningsdesign. Hon delar generöst med sig av tips på YouTube, Twitter, LinkedIn och jag älskar att se vad hon har på gång.

Anna Sabramowicz

Anna är en pionjär inom interaktivt historieberättande inom lärande. Hon säljer program där hon lär ut detta men vi kan alla inspireras av de historier hon berättar på sin kanal och ha glädje av de tips hon bjuder oss på.

Denna video om hur modellen för e-Learning design är trasig.

PowerPoint School

Jag får aldrig riktigt nog av att se allt som går att göra i PowerPoint och här får du lära sig att skapa design och animationer direkt i PPT.

Cath Ellis

Ännu ett proffs inom utbildning och utbildningsproduktion som generöst delar med sig av sin kunskap och visar sitt arbetsflöde, exempel på projekt mm.

Learning Now TV

Jupp, det finns en ”tv-kanal” för oss som arbetar inom utbildning och det har ett annat format än många andra kanaler på den här listan. Det är flera punkter i en och samma video istället för en video per ämne och när det inte pågår en pandemi så sänder de live från en studio i Storbritannien.

Virtual Space Hero

En kanal som jag hittade via LinkedIn och som fokuserar på allt vi gör virtuellt. Inte bara kopplat till utbildning men väldigt mycket är det. Se videon nedan som exempel:

LinkedIn flödet

Det finns ett antal personer på LinkedIn som jag verkligen rekommenderar att ni följer. Några av dem har skrivit fantastiska böcker som oftast bara går att beställa från USA. Utöver dessa så har jag även många andra i mitt flöde som delar massor av inspiration och klokskap men jag tog inte med alla här.

Kassy LaBorie

Som du kanske såg i videoexemplet ovan så är hon ett proffs på att genomföra utbildning virtuellt och har varit en otrolig inspiration för mig. Hon har skrivit två böcker som du kan köpa via Amazon och jag har planer på att köpa båda. Du kan utöver att följa henne på LinkedIn hitta massor av inspelade webinar med henne och podcastavsnitt där hon delar med sig av sin klokskap!

Scott Provence

Jag hittade Scott via ett webinar om hans bok Fail to learn där han hjälper oss att förstå misslyckandets viktiga funktion i lärande. Även här kan du googla fram inspelade webinar och poddar för att få höra honom själv och avgöra om du vill sätta hans bok på din önskelista!.

Mohsin Memon

Vill du bli inspirerad att jobba mer med spelbaserat lärande? Då är Mohsin en person du vill följa! Jag har testspelat hans spel Evive och har även fått möjlighet att arbeta i ett volontärprojekt med honom. Han delar med sig av mycket klokskap och inspirerar mig mycket och ofta.

Anna Tebelius Bolin

Tycker du den mänskliga hjärnan är intressant? Då borde du följa Anna och försöka få en plats på någon av hennes kurser. Hon har pedagogik som en av sina grundkompetenser och har även skrivit en bok om hjärnan och lärande.

Melissa Milloway

Melissa arbetar med utbildning på Amazon. Hon delar med sig av allt möjligt men en av mina favoritgrejer hon gör är att hon ”tänker högt” och släpper in oss bakom kulisserna på hennes processer och tester. Är du intresserad av LXD så kommer du finna henne extra inspirerande.

John Hinchliffe

Som jag nämnde är John en av de snällaste människorna inom L&D och han delar både mycket egna tips och bjuder på sin klokskap men han har också mycket kontakter inom området och via honom kommer du snubbla över många andra coola och inspirerande människor.

Articulate E-learning Heroes

Oavsett om du faktiskt använder Articulates verktyg för att bygga e-lärande så är deras Community otroligt inspirerande att titta på! Alla som använder deras verktyg kan bidra till veckans utmaning och det är kul att se hur olika personer löser samma utmaning.

Utöver att erbjuda inspiration har de också mallar både för Storyline och PPT som medlemmar kan ladda ner. Jag har nog aldrig använt en hel mall till 100% men ibland är det bara lättare att börja med en mall som redan har alla triggers inlagda än att börja från noll. Sen så kommer du sannolikt vilja anpassa den efter det varumärke som du skapar för.

eLearning Industry

Det här var en av de första resurserna jag hittade när jag var ny. De skickar ut på tok för många mail så nu går jag bara hit vid behov. De har artiklar om alla trender, testar och jämför författarverktyg, LMS och relaterad teknik. Här hittar ni tips om allt.

Sidan lever på samarbeten med olika utbildningsteknik eller utbildningsproduktionsföretag. Deras webinar presenteras oftast av ett företag El Design, Adobe, CommLab India och 360learning är vanligt förekommande. Dessa företag står också för en hel del e-böcker du kan hitta på sidan. Men det är inte styrt av något företag utan bredden på företag som erbjuder resurser och webinar är brett. Räkna med att du måste låta dessa företag få tag på dina kontaktuppgifter i utbyte mot att du deltar.

Vart vänder du dig när du behöver inspiration?

Ge dig själv bättre förutsättningar för virtuellt lärande

Jag jobbar mycket med att hjälpa kursledare hålla kurser via video för att ge bästa förutsättningarna för lärande men eftersom du kontrollerar din omgivning så finns det saker som landar på dig. Då utbildning är en investering i dig som person och anställd oavsett om det är du personligen som betalar för den eller inte så bör det rimligen ligga i ditt intresse att maxa dina förutsättningar för lärande. I den här bloggposten går jag igenom alla saker jag vet att du kan göra för att förbättra ditt lärande kopplat till videoundervisning. Eftersom vi är olika kanske inte alla tips är lika relevanta för dig. Plocka ut det du behöver och lämna resten.

Har du andra tips på hur en individ kan bädda för optimerat lärande på video? Dela gärna dessa kommentarerna!

Ta en paus innan

Bildtolkning: personer som pausar och texten Ta en paus innan kursen.

Om du vet att du ska sitta på utbildning eller konferens så ge dig själv en ordentlig paus innan. Rör på dig, rensa skrivbordet, få lite frisk luft, gör en mindfulness övningen eller ta en powernap. Inget din kursledare kan göra kommer kompensera för att du är helt slut redan när du dyker upp.

Minska kognitiv belastning

För att kunna fokusera på innehållet är det viktigt att rensa bort allt som pockar på din uppmärksamhet. Dels för att slippa bli distraherad när något plingar eller blinkar men även för att allt du ser och är medveten om påverkar din kognitiva belastning. Det kan handla om att sitta så att du inte ser saker som stök och disk men även att plocka bort papper och post-its med uppgifter. Ge dig själv så lite påminnelser om resten av ditt liv som möjligt så du verkligen får chansen att vara här och nu.

Bildtolkning: en anslagstavla fylld av lappar och texten Rensa bort det som distraherar.

Samma sak med skrivbordet på datorn. Stäng ner andra program, se till att du inte får notifikationer från ex mail eller chatt, ta bort allt som påminner dig om annat du behöver göra sen. Ställ in ett frånvaromeddelande och om du absolut måste kolla att världen inte gått under så gör det i pausen. (Spoiler: det gjorde den inte).

Ät och drick

Att äta och dricka kan hjälpa dig hålla orken uppe. Vatten, kaffe eller te och annan vätska är grunden men kanske även andra snacks? Frukt, grönsaksstavar, popcorn, skorpor eller vad vet jag. Tuggummi kan också funka. Stäng av ljudet när du smaskar så stör det ingen och hjälper dig att hålla orken uppe.

Bildtolkning: Texten ät och drick. Två personer som dricker och massor av olika saker att äta eller dricka

Socker i nödfall men kom ihåg att du kommer dippa efteråt så när du väl har börjat kommer du antagligen att behöva fortsätta.

Jag har börjat göra en termos med te inför längre stunder på video vilket har varit ett stort lyft. Det är något med att ha en varm dryck som får det att kännas så mycket bättre att sitta i långa möten eller på långa kurser via video.

Rör dig så mycket som du behöver

Du behöver inte vänta på en paus för att röra på dig. Växla mellan att stå och sitta, stretcha och skuffa. Har du en laptop kan du växla plats du sitter på eller till och med gå runt i bostaden. Även om jag föredrar deltagare med kamera på så är det helt ok att stänga av kameran några minuter för att göra lite mini-gympa. Om du behöver stå med en rockring eller liknande så gör du det. Har du myror i benen så gå på stället eller fram och tillbaka framför datorn.

Bildtolkning: Kvinna som stretchar i ett fönster och texten Rör dig när du behöver det.

Har du svårt att fokusera men vill inte ägna dig åt fidgets eller liknande kan jag rekommendera en balansbräda eller att stå på ett ben ibland. På-stället-träning som tåhävningar, squats eller annat som kan göras på framför datorn funkar också. Det kan hjälpa att hantera den rastlöshet som du känner. Om det ger dig som kursdeltagare bättre förutsättningar för lärande får du stå på händerna när du är på min kurs. 😉

Bildtolkning: texten Aktivt stående och person som står på ett ben, på huvudet, på en skateboard samt två balansbrädor

Jag vill bara att du ska få ut så mycket som möjligt av kursen så jag kommer vara öppen med att du får hitta dina strategier så länge det inte försämrar resten av gruppens förutsättningar för lärande. You do you!

Blunda eller låt blicken titta på andra avstånd

Att titta på skärmen för länge i sträck kan göra ögonen väldigt trötta. Känn inte att du behöver titta på skärmen hela tiden. Blunda ibland, titta på dina papper eller gör lite ögongymnastik.

Bildtolkning: Två personer som blundar och sen som tittar samt texten Blunda eller titta bort.

Att flytta blicken fram och tillbaka mellan olika avstånd en stund kan göra underverk för ögon-orken. Att röra på ögonen och musklerna runt kan också hjälpa. Gör olika miner, himla med ögonen (stäng av kameran så kursledaren inte tror att det är pga dem), rör ögonen runt, sida till sida och upp och ner.

Ge dina händer en uppgift

Om du har svårt att koncentrera dig och lätt börjar göra annat kan det vara bra att ge dina händer något att göra. Att rita eller skriva räcker för vissa men för andra krävs mer avancerad aktivitet ex att stick/virka/brodera. Fidgets är också bra. En jojo kanske kan funka om du vill ha lite större rörelser.

Bildtolkning: texten Sysselsätt dina händer, garn, stickor, virknålar, en person som stickar och en som ritar.

Jag hade en gång en kursdeltagare på en fysisk klassrumskurs som spelade ett bilspel i sin mobil under pågående kurs. Personen satt långt bak och störde egentligen ingen. Initialt så störde jag mig på det då det kändes lite respektlöst mot mig som kursledare men istället för att be hen att sluta så ställde jag kontrollfrågor och det visade sig att personen var 100% med och ofta hade bättre koll på vad vi pratat om än andra deltagare som bara satt och lyssnade. Det påminde mig om att alla funkar olika och ibland är den här sortens beteenden absolut respektlösa men i andra fall kan det vara en överlevnadsstrategi för att orka sitta och lyssna under en längre tid.

Jag skulle kanske inte rekommendera att du testar att spela ett spel på mobilen om du inte har testat allt annat och inget funkar. Om du nu väljer ett spel så se till att det inte är något som du behöver leva dig in i eller som kräver att du resonerar, läser text eller gör annat som distraherar från innehållet.

Bildtolkning: person som spelar spel, person som använder rockring och texten Bara du vet vad som funkar.

Kom ihåg att spelet i det här fallet är ett verktyg för att delta på kursen och få maximalt lärande inte att hantera tristess eller faktumet att du inte är engagerad i ämnet. Om orsaken till att du inte kan fokusera är för att du inte bryr dig om innehållet eller inte vill vara där så är du respektlös mot personen som håller kursen och de andra som går den.

Bygga utbildning för grupper med ojämna förkunskaper

Bildtolkning; Texten flera nivåer i en grupp och en person med ett vattenpass

Hur många gånger har du startat en utbildning och redan i presentationsrundan insett att du i din grupp har allt från absoluta nybörjare till proffs? Speciellt i stora företag finns det ofta väldigt olika förkunskapsnivåer men bara en variant av kursen. Det betyder att kursen ofta är för svår och för enkel samtidigt.

Bildtolkning: texten Hur skulle du känna och tre personer som funderar.

Låt oss anta att du jobbar på en ekonomiavdelning och gör magiska saker i Excel varje dag. Dina kollegor däremot kämpar med Excel så chefen har bestämt att ni alla ska gå en grundkurs i Excel. Suck.

Om jag då skulle vara den stackars kursledaren i Excel som har en grupp med fem nybörjare och en erfaren användare skulle jag behöva förhålla mig till detta.

Jag får då ett antal utmaningar kopplat till detta

Bildtolkning: Text där det står Min utmaning och personer som gör olika saker samt en figur som rullar en sten uppför en backe.
  • Du som proffs kanske kommer vara sur, anti och sprida dålig stämning under kursen då du känner att du inte borde behöva vara där. Du kan vara svårare att engagera.
  • Deltagare som är nybörjare kanske inte vågar berätta att de inte förstår eller be om hjälp för att de känner sig dumma i jämförelse med dig. Det behöver jag som kursledare på något sätt hantera.
  • Jag kommer hela tiden balansera för att försöka få med mig hela gruppen trots att det är så stort glapp i förkunskaper.

Självklart har jag och många andra kursledare utvecklat strategier för att hantera detta. Vi kanske tar dig åt sidan och berättar att vi förstår din situation och ber dig att låta mig hjälpa dina kollegor. Vi kanske lyfter din kunskap genom att be dig berätta saker istället för att vi gör det. Vi kan fjäska lite och med jämna mellanrum titta på dig och säga saker som ”du vet säkert redan det här men vet någon annan..” Ofta funkar det tillräckligt väl och deltagarna går därifrån med hyfsad behållning av kursen och ibland har till och med proffsen lärt sig något nytt.

Bildtolkning: Texten Det måste finnas ett bättre sätt, en sökruta med texten Hur löser vi det här samt två figurer, en som läser och en som tänker.

Men kan vi tänka på annat sätt när vi planerar och bygger kurser?

Låt dem som behöver kursen gå

Att som chef och ledare ha tillräckliga kunskaper om sina medarbetare för att veta vem som behöver lära sig mer om vad är otroligt viktigt. Att som ledning ta ett beslut att alla ska genomföra samma utbildning kanske också behöver ifrågasättas. Självklart ska ett företag kunna bestämma att alla medarbetare ska kunna X och sen erbjuda dem verktygen ex kurser för att komma dit utan att tvinga in alla på samma kurs. Hur väl vi når det målet kan också mätas i antalet fel som görs över tid, kundnöjdhet eller andra verksamhetssiffror. Ofta tror vi att en utbildning = resultat men så enkelt är det ju inte.

Bildtolkning: Chef på kontor, vägskäl och texten Skicka rätt personer på rätt kurs.

Blandat lärande

Bildtolkning: texten Blandat lärande och en massa hushållsmaskiner som blandar och mixar.

En sak som jag har börjat göra i samband med att jag kom igång med blandat lärande är att ge deltagarna den mest basala informationen innan vi ses i fysiska eller virtuella klassrum. Det löser inte hela problemet men det höjer grundnivån något och gör att vi får färre ”duh” stunder.

Flexibla digitala kurser

Ett annat alternativ skulle vara att skapa fler digitala kurser där deltagaren kan genomföra i egen takt. För de som är riktigt duktigas skulle tar vi bort alla krav på att de faktiskt måste titta utan de kan få gå direkt till quizen och bevisa att de kan vad de ska. De som är riktigt duktiga får här fortfarande möjlighet att stanna upp och titta närmare på delar som de faktiskt inte kan lika bra.

Bildtolkning: texten E-lärande? Symboler för digitalt lärande och en person som gör yoga.

En bonus här är att personer som tror sig veta allt kommer märka sina luckor och kanske komma ner på jorden något utan att det ska behöva bli genant eller en prestigeförlust. De kan i lugn och ro svälja faktumet att de inte visste och sen gå tillbaka och lära sig delarna de inte kunde.

Validering

Biltolkning: en detektiv på ett gathörn, en åklagare och texten Bevisa det!

Ett mer avancerat alternativ är att vid sidan av kursen erbjuda möjligheten att få sin kunskap validerad. Detta kan göras på flera olika sätt och beror kanske på ämnet. Det kan vara att få demonstrera sin kunskap praktiskt med en handledare närvarande, att få göra en hemuppgift och lämna in den eller att ta ett mer omfattande och avancerat test. Testet bör ha en hel del fritextfrågor och faktiskt kvalitetssäkras av en riktig person.

Flera steg eller varianter av samma kurs

Om vi antar att slutmålet är syftet och inte att alla ska sitta av ett visst antal timmar per person tittandes på ett bestämt antal slides så borde vi rimligen utan allt för mycket arbete dela in kurser i nivåer så att det finns en nybörjarvariant/baskurs, en medium kurs och en avslutande kurs där den sista delen av nivån sätts. Medarbetare kan hoppa in på den nivå de känner att de är. Ni kan erbjuda diagnostiska test för att hjälpa dem avgöra vad de bör börja med.

Bildtolkning: Texten flera varianter av samma kurs och tre dokumentsamlare.

En annan variant är att ni har samma kurs men i två olika tempon. Så en längre variant för nybörjare och en korta variant för de som redan kan det mesta. På det sättet så går ni igenom allt men ger också deltagarna den tid de behöver utifrån sina behov.

Min erfarenhet här är varierad. Jag har bland annat försökt sätta ihop flera varianter av samma kurs som tar hänsyn till deltagarnas kunskaper i talad och skriven svenska där de med lite sämre kunskaper fått längre tid och mer förklaringar, praktiska exempel osv. Men det har inte alltid fungerat att få rätt personer till dessa kurser. Istället har medarbetare vars svenska inte varit tillräcklig dykt upp på den ”vanliga” kursen och anpassade tillfällen stått tomma. Det här beror framför allt på organisationen och hur engagerade de är i att medarbetarna ska få rätt förutsättningar.

Hur gör du?

Hur tänker du kring detta med kurser som alla ska gå oavsett förkunskapsnivå? Hur löser du det i klassrummet och vilka strategier använder din organisation för att ge alla rätt förutsättningar?

Tips för att motivera deltagare att lära sig!

Bildtolkning: Texten Motivera till lärande och en hjärna som lyfter vikter, en person som kan snurras igång via ett skruvhandtag och en hög med böcker.

Jag får ofta frågor om vad vi som kursledare kan göra för att motivera deltagare att vilja delta och lära sig. Det enkla svaret är att visa dem alla sätt som det är positivt för dem som individer eller hur det kommer påverka något de verkligen bryr sig om.

What’s in it for me?

Bildtolkning; texten Varför behöver jag kunna det här och tre figurer som ser ut att inte vilja.

Vår mottaglighet för lärande ökar om vi upplever att kursinnehållet kommer ge oss personlig nytta. Ju större nytta och ju närmre i tid vi tror att vi kan kassera in denna nytta ju mer intresserade/motiverade är vi att lära oss!

Vi vill veta att innehållet kommer göra våra liv bättre, enklare och roligare.

För dig som säljer utbildning brukar detta vara ett mindre problem men för alla som tillhör en utbildningsavdelning kan det vara väldigt knepigt.

Det är vanligt att medarbetare blir anmälda på en utbildning av sin chef utan att chefen förklarar varför. Om alla chefer förklarade varför skulle kursledares vardag bli mycket enklare. Det betyder att väldigt många deltagare kommer dyka upp utan att nödvändigtvis förstå varför de är där. Vissa kanske känner sig hotade och ifrågasatta, andra är stressade som det är och upplever att kursen du ska hålla är ett slöseri med tid.

Speciellt i situationer där deltagarna redan har en hög arbetsbörda kan en utbildning kännas som en onödig lyx och ytterligare ett stressmoment. Men vad skulle hända om deltagarna upplevde att kursens innehåll skulle kunna minska denna arbetsbörda?

Det är nyckeln till att motivera dina omotiverade deltagare.

Bildtolkning: texten Nyckeln till motivation och två nycklar.

Samma sak om du har deltagare som redan anser sig kunna allt kursen innehåller, kan du visa dem hur roligt de kommer ha under dagen när de får bekräftat hur duktiga de redan är? Kan du få den att känna att de kommer få njuta av en enklare dag och komma därifrån med ett intyg som säger att de kan vad de redan kan som de sen kan ha glädje av i ex framtida jobbsökande eller löneförhandlingar? Kan de se nyttan med att formalisera sin kunskap?

Hur kan du som kursledare/utbildningsproducent visa nytta för att skapa motivation?

  • Berätta när och hur det du lär ut är användbart.
  • Låt dem testa att tillämpa i en realistisk miljö.
  • Låt dem genom reflektion fundera på hur denna kunskap kan användas i deras liv.
  • Be dem reflektera över fördelar och nackdelar med det du lär ut.
  • När du går igenom förväntningar mm fiska efter vad de skulle vilja förbättra/förenkla så att du sen kan koppla tillbaka till det när du känner att du behöver motivera.
  • Varje gång du går igenom något som fanns bland deltagarnas förväntningar peka ut det och ta gärna kontakt med deltagaren som vill det. Ex: ”Nu Johanna kommer vi till delen om säkerhet som du var intresserad av att veta mer om”.
  • Använd exempel som är kopplade till deltagarnas vardag.
  • Använd scenarion och frågor för att synliggöra skillnaden mellan att kunna och inte kunna kursinnehållet.
  • Låt deltagarna planera för att använda kunskapen och fundera på hur de skulle kunna mäta/märka om det funkar.

Hur får du deltagarna att se nyttan med att tillämpa kursinnehållet?

Bildtolkning: Motivationsmeny och texten från punkterna ovan. Bilder på berg, person som ska springa, händer med hjärta, en hjärna och en glödlampa.

Jag testar att bygga ett onboardingprogram i Actimo

Att ha en närvaro på sociala medier kan ha flera fördelar. En av dem är att du kan bli kontaktad av en säljare för ett utbildningsverktyg som vågar låta dig göra ett test av deras programvara och lägga ut det på YouTube! Detta är inte något som alla företag är bekväma med och därför var det extra roligt att få testa Actimo. Detta blogginlägg är ett komplement till den video som du kan hitta på min YouTube-kanal. Jag har lagt in filmen längre ner och du kan rulla ner direkt dit om du vill se den direkt. För dig som vill ha lite mer bakgrund först så börjar du här.

Vad är då Actimo?

Actimo är ett utbildnings och kommunikationsverktyg som också har en uppföljningskomponent för chefer. Du kan skapa forum, medarbetare kan ladda upp eget material med mera. Det är anpassat efter ganska stora företag som har sina medarbetare ute på olika platser och som inte naturligt sitter framför en dator som en del av sitt arbete. Utbildningsdelen bygger på korta små moduler som kan byggas upp till större kurser, formatet per modul är det du kanske är van att kalla microlearning. Det är menat att vara enkelt, socialt, uppföljningsbart och effektivt.

Vad behöver jag för att testbygga ett utbildningsprogram?

Bildtolkning: biljett inbjudan till fejkföretagets introduktionsdag

Jag hittade på ett eget företag inom personlig assistans som jag döpte till Assistanseriet och byggde sedan mitt upplägg efter tanken på att de som ska introduceras är personliga assistenter. Jag har tidigare arbetat inom personlig assistans och kände att jag har bra koll på hur en introduktion där brukar se ut och vad som behöver ingå. Jag har byggt små filmer, bilder, GIFs, texter mm för att kunna testa att stoppa in de olika formaten, kolla hur de blir och beter sig i systemet.

Bildtolkning: en bild på ett ID kort för personal på mitt fejkföretag.

Jag skulle självklart kunna bara testa att lägga upp lite vad som helst men tyckte att det skulle kännas mer realistiskt att visa er om det bygger på ett exempelföretag.

Bildtolkning: Texten välkommen till oss och fejkföretagets logga.

Jag kommer återkomma till mina tankar om preboardning och onboarding i ett annat inlägg.

Hur funkar Actimo?

Kolla på videon jag har spelat in för att få en bättre bild av vad jag gjorde och hur det det gick. Jag delar mina tankar under videons gång och i slutet sammanfattar jag kort vad jag tycker om verktyget som helhet.

Varför jag gillar microlearning och mobilt lärande?

Oavsett om det är Actimo eller ett annat verktyg så är jag alltid väldigt positiv till verktyg som ger möjlighet för lärande på språng och längre lärande uppstyckat i lättsmälta bitar över tid. Kanske är jag därför extra intresserad av den här typen av verktyg.

Att ge medarbetarna tillgång till utbildning i mobilen betyder att de inte behöver åka in till nått kontor, ta sig tid att slå på datorn eller på annat sätt anstränga sig för att komma åt kunskap. Om de olika delarna tar ca 3-7 minuter att genomföra så kan de lätt bakas in i en vanlig arbetsdag utan att arbetet blir lidande.

När vi sitter på längre kurser oavsett om det är klassrum eller digitalt så är det svårt att behålla informationen. Mindre mängd information per gång skapar bättre chanser för att vi lär oss just den saken, speciellt om den är väl utformad, känns användbar/relevant och vi lägger in möjlighet till repetition.

Pedagogiken spelar fortfarande roll.

I ett sånt här verktyg kan vi lätt luras att tro att vi inte behöver lägga lika mycket krut på att bygga innehåll som engagerar och håller kvar deltagarens uppmärksamhet. Det är absolut lättare att hålla kvar uppmärksamhet i 2 minuter än 10 oavsett men ska det inte bara bli information och envägskommunikation så behöver det finnas ett pedagogiskt tänk i byggprocessen.

Vi behöver upplägg där vi skapar engagerande innehåll, använder intresseväckande titlar och skapar möjlighet för reflektion, diskussion och repetition. När möjligt vill vi dessutom gärna koppla ihop det med deras praktiska arbetsuppgifter så att de efter en del direkt kan tillämpa sina nya kunskaper.

Räcker Actimo till?

Svaret är inte självklart. Det beror väldigt mycket på vad du har för behov. Om du behöver ett heltäckande LMS som kan hantera klassrumsutbildningar, anmälningar osv så kommer du inte klara dig med bara Actimo. Du skulle såklart kunna komplettera med andra system eller lösningar.

Är du däremot ute efter ett verktyg för just microlearning och vill ha något enkelt, kul och användbart så kommer det räcka mer än väl.

Var försiktig med vad du ger etiketten utbildning

Ojojoj, nu är vi på en av de saker som retar mig mycket i vardagen. Vad folk envisas med att ge etiketten utbildning. En del av utbildningars dåliga rykte beror sannolikt på alla de aktiviteter som folk kallat utbildning men som inte var det.

Vid närmare granskning visar sig många sk utbildningar vara: informationsmöten, Arbetsplatsträffar, föreläsningar, webinar, genomgångar, demonstrationer, workshops eller bara en massa personer som samlas i ett rum utan tydlig agenda med någon som försöker förmedla kunskap.

Om jag ska vara sträng så skulle jag vilja sätta följande kriterier på vad jag skulle vilja kalla en utbildning:

  • Lärandemål – finns det inga lärandemål är det varken utbildning eller kurs
  • Kunskapssäkring – behöver inte vara ett prov men det måste finnas tankar och metoder inbakade för att säkerställa att deltagarna hänger med och förstår tillräckligt
  • Pedagogisk tanke – Det behöver finnas en tanke med hur innehållet är utformat, vad är syftet med sättet det genomförs på, hur tror vi att lärandet kommer att ske. På vilket sätt skapar detta upplägg förutsättningar för lärande?

Det kanske är höga krav men det är i alla fall de kriterier som jag använder för att avgöra om det är utbildning eller något annat.

Alla läraktiviteter är inte utbildning. Jag vill vara väldigt tydlig med att lärande självklart kan ske på alla möjliga tider och platser utifrån en uppsjö av upplägg och genomföranden.

Vi lär oss hela tiden men det betyder inte att vi alltid är på kurs.

Hur mycket tid tar det att bygga en kurs?

Tiotusenkronors frågan vi alla vill ha ett svar på. Jag tänker i denna post rada upp de faktorer som jag tar in i beräkningen när någon frågar hur lång tid det tar.

Bildtolkning; Klocka med check-markering i och texten Hur lång tid tar det att bygga en kurs?

1. Kursens längd

En kurs kan vara allt från en timme till en vecka. Det tar lång tid att bygga en lång kurs men det kan också ta väldigt lång tid att göra en kort kurs. När kursen ska vara riktigt kort behöver vi ofta tänka smartare och hitta kreativa sätt att se till att få till lärande under den tiden vi har.

Bildtolkning: måttband, linjal, timglas och texten Kursens längd.

När kurser blir digitala får vi en större möjlighet att ge dem den tid de behöver istället för att låsa oss i heldagar och halvdagar. En kurs ska kanske vara 1 timme eller 5 timmar. Låt innehållet och deltagarnas behov och förutsättningar styra.

2. Kursens innehåll

Allt innehåll är inte lika lätt att skapa kurser av. Vissa ämnen är väldigt konkreta, det finns ett rätt och ett fel. Facit och fakta. Men många ämnen berör mjuka värden, gråzoner, värderingar och mer filosofiska frågor. När ämnet är väldigt faktastyrt kan det vara enklare att skapa kursen men svårare att få den rolig och engagerande.

Bildtolkning: Bild på bok med förstoringsglas, en mapp och texten Vad ska kursen innehålla?

Är ämnet däremot mer abstrakt så behöver vi lägga tid på att göra det nyanserat och på ett sätt som inte bara blir relativistiskt. Vi behöver se hur vi kan vägleda i något som kanske inte har en tydlig karta. Den typen av ämnen är mer utmanande att kunskapssäkra. Även här kommer tid och energi behöva läggas på metod, interaktion och engagemang.

3. Vet vi verkligen vad den ska innehålla?

Bildtolkning: Texten är du säker? och två personer som ser osäkra ut.

Tiden det tar att bygga en kurs beror också på om innehållet och kursmålen redan finns eller om dessa ska justeras och planeras efterhand. Som beställare kommer du kunna få en kurs mycket snabbare om du kan vara tydlig med din utbildningsproducent vad kursmålen är och vad det finns för innehåll. Se till att det finns tydlig information att utgå ifrån. Att behöva leka detektiv för att kunna bygga en kurs kommer garanterat att dra ut på tiden.

3. Hur ser kraven på kunskapssäkring ut?

Bildtolkning: texten Vad ska de kunna efteråt? Bild på glödlampa som det växer i, personer som mäter resultat och ett huvud utan innehåll.

Ska deltagarna lämna kursen och kunna något, ha förståelse för något eller ha kännedom om något? Dessa ord spelar stor roll för hur vi bygger kursen och hur vi ska tänka när det gäller att mäta uppnådda kursmål. Ska deltagarna faktiskt behärska något så kommer kursen sannolikt bli längre och flera moment av resultatmätning/kunskapssäkring kommer behöva läggas in. Om kursen har fått en fast mängd tid och information och sen ett krav på kunskapssäkring som inte går ihop så kommer det bli problem.

4. Vad vet vi om målgruppen och deras faktiska behov?

Allt för ofta behöver vi göra om kurser rejält då vi inte haft rätt bild av målgruppen när kursen först byggdes. För att bygga bra kurser behöver vi förstå målgruppen. Vad har de för förkunskaper? Är det verkligen det som kursen beställts för som behövs? Skulle den föreslagna kursen lösa ”problemet”? Vad upplever målgruppen att de behöver? Vad motiverar målgruppen? Massor av viktiga frågor.

Bildtolkning: Vem är målgruppen? Bilder på olika grupper med personer.

En ordentlig förstudie innan ett kursinnehåll spikas är den bästa lösningen för att undvika att skapa utbildning som inte ger önskat resultat.

En annan viktig pusselbit är målgruppens övriga behov av ex anpassning, tolk, teckentolk, enkel svenska osv.

5. Gruppstorleken

Mängden deltagare som ska kunna genomföras samtidigt i fallet av lärarledda kurser spelar också in. Att engagera och få bra interaktioner med väldigt stora grupper är utmanande, speciellt inom virtuella utbildningar.

6. Var ska vi hålla den?

Olika ämnen lämpar sig olika väl för olika format. En kurs i att köra bil kräver tillgång till en bil och vägar att köra på, en kurs i att virka kräver sittplatser, garn och virknålar. Att undervisa ett väldigt praktiskt ämne i lokaler som inte ger möjlighet att faktiskt testa de praktiska momenten kommer vara mycket svårare att skapa och inte ge lika bra resultat. Att undervisa något som kräver mycket reflektion och interaktion i ett rum där stolarna är permanent fastskruvade i klassrums eller biosittning är också knepigt. Våra digitala rum har också sina utmaningar.

Bildtolkning: Texten Var? olika byggnader och en person som har utbildning via video.

6. Vem ska hålla den?

Finns det redan personer som kan ämnet och har förmågan att genomföra utbildning eller ingår det i skapandet av kursen att också lära upp kursledare? Ska de lära sig en eller båda av dessa kommer det dra ut på tiden innan kursen kan börja genomföras även om den på papper blivit klar snabbt.

7. Kursens format

Ska det vara 100% klassrum, blandat lärande eller kanske 100% digitala självstudier? Ska det vara textbaserat eller videobaserat?

8. Vad har jag att jobba med?

Mina förutsättningar spelar också roll. Allt från hur snabb och stark min dator är när det är dags att producera film till vilka program och licenser jag har tillgång till för att bygga kursen till att börja med. Finns det en bildbank eller behöver jag jaga bilder på nätet? Finns det en budget eller måste jag koka soppa på en spik? Vad har vi för kameror, mikrofoner, lampor, lokaler, möjligheter att trycka, skriva ut, laminera osv.

Bildtolkning: Texten Verktyg? Bilder på kugghjul, videospelare och personer som arbetar med att skapa innehåll.

Jag bygger kurser både bättre och snabbare när jag här rätt verktyg. Som egenföretagare blir livet på vissa sätt lyxigare då jag själv kan välja att investera i verktygen jag behöver men även min budget har ett tak och jag behöver ta tuffa beslut om vilka verktyg jag ska köpa. Utöver det kan mina kunder naturligtvis förse mig med andra verktyg för att kunna jobba ännu mer effektivt.

Har jag missat något?

Jag vet inte om ni blev så mycket klokare av den här sammanställningen. Det jag vill illustrera är att det inte går att säga att en kurs tar si eller så lång tid att bygga. Jag kan göra en uppskattning av tidsåtgången när jag har svaret på frågorna ovan.

Vad tar du hänsyn till när du ska bygga en kurs?

Bilftolkning: Personer som rör sig runt en glödlampa och texten Vad har jag glömt.

Gör övningar självrättande

Det finns många sätt att göra en övning självrättande på och fördelarna är stora.

Människors inneboende rädsla för att göra fel ökar om någon annan kommer se det eller inte. Om jag själv kan rätta medan jag testar och tränar så blir det mindre stressigt. Deltagarna upptäcker själva när de inte förstått och kan korrigera det utan att behöva känna skam.

Bildtolkning: texten gör dina övningar självrättande och en checkbock som rör på sig.

Alla övningar kanske inte kan vara självrättande med det går att få in mer än vad många tror.

Självrättande i digitala självstudier

Inom digitala självstudier är självrättande nog enklare än i klassrummet då många verktyg gör det väldigt enkelt. Google Forms och Microsoft Forms erbjuder båda möjlighet att skapa kunskapstest som rättar sig själva. Du kan också titta på olika appar för frågor och svar.

Bildtolkning: Personer som använder olika typer av skärmar och datorer och texten självrättande digitala övningar.

Det viktigaste när du gör digitala självrättande övningar är att du inte bara skriver rätt eller fel utan också ger återkoppling. Återkopplingen är en viktig del av lärandet och ger fördjupade insikter. Om deltagaren svarar rätt så lägg in en text som upprepar att det var rätt och varför. Om det vad fel förklara varför det är fel och vad som är rätt.

Testa för att skapa lärande (inte för att bedöma individer)

Texten varför har vi test och personer som ser förvirrade och överväldigade ut.

Vi tenderar att se test som något som ska användas för att bedöma våra deltagare istället för att se dem som möjligheter att testa sig själv. Det är trist för att det finns mycket som pekar på att vi lär oss väldigt bra om vi får testa och misslyckas utan att det känns farligt att misslyckas.

Genom att göra övningar och test ”ofarliga” och som något som kan peka på behov av stöd snarare än risk för att bli underkänd kan tester och digital återkoppling bli en uppskattad och värdefull del av lärandet.

Får man göra om?

Bildtolkning: två personer som klättrar på berg, en repeat symbol och texten gör om, gör rätt!

Vi är ofta snåla med möjligheter att ta samma test om och om igen men om vi utgår ifrån att testet är diagnostiskt så finns det ingen anledning att begränsa antalet försök en person kan göra. Använd om lämpligt möjligheten att slumpa frågornas ordning för att göra det lite mer omväxlande.

Självrättande i klassrum

Bildtolkning: Person som checkar av på en lista och texten självrättande övningar i klassrum.

Att göra övningar självrättande i klassrum är inte så knepigt. Ett facit är det mest traditionella sättet men du kan även gå igenom svaren och låta deltagarna rätta sig själva. En variant som jag ofta använder i samband med fysiska spel mm är att jag lägger svaren/facit i ett kuvert tillsammans med spelet/övningen som deltagaren/deltagarna kan öppna och kolla efter att de genomfört övningen.

Vändkort (sk flipcards) är också självrättande då de har frågan på en sida och svaret på den andra.

Spel är till sin natur självrättande

Spel är ett roligt sätt att ta möjligheten att testa och se resultat med återkoppling till nästa nivå. Det kan vara allt från ett tv-spel till någon typ av TP. I spel har du också möjlighet att ge återkoppling på olika sätt.

Biltolkning: olika symboler från spel och lek samt texten Tänk spel!

Nu kan att skapa ett spel kanske kännas som en större utmaning men ett enkelt brädspel går faktiskt ganska enkelt att skapa. Du kan också bygga upp en spel-liknande känsla genom att göra grenande scenarion. Detta går att göra enkelt i ex Google forms. Escape rooms testade jag för några dagar sen och det var också byggt i Google forms.

Att lära av misstag är det mest grundläggande lärandet

Om vi tänker tillbaka till vårt tidigaste lärande så var det helt och hållet baserat på att testa, få ett resultat/återkoppling, utvärdera och testa igen. Oavsett om vi skulle lära oss gå, tala eller cykla så var det så vi gjorde det.

Den största skillnaden mellan nu och då är inte vår förmåga att lära på det här sättet utan vår rädsla för att misslyckas. Tar vi bort den rädslan ökar sannolikheten för att vi testar och lär oss.

Bildtolkning: En person som hänger på en bokstav, rörlig text som säger Oops och texten Att göra fel är en del av att lära.