Våga vara ”barnslig”

För oss som utbildar vuxna, kanske speciellt på arbetsplatsen så måste vi hela tiden förhålla oss till massor av myter kring vad som är ”vuxet” och ”seriöst”. Jag stöter hela tiden på utbildare som är oroliga att när vi går ifrån föreläsningstunga format och inkorporerar spel, mer bilder och diverse interaktivitet så kommer det upplevas som ”barnsligt” eller fånigt.

Vad är barnsligt?

Ibland får jag uppfattningen att allt som är roligt kan läsas som barnsligt. Spel oroar sig många för ska tolkas som barnsliga. Detta kan även gälla digitala spel som Kahoot.

Bildtolkning: Händer som spelar spel, en person som håller på med VR och texten Vad räknas som ”barnsligt”?

Att tävla brukar de flesta känna är ok för vuxna men hur tävlingen genomförs kan fortfarande falla in under oron för att vara barnslig.

Illustrationer eller bilder kan också upplevas som barnsliga av vissa när de egentligen mest är färgglada och kanske lite orealistiska. Färger kan överlag dra mot det mer sobra för att undvika risken för att verka oseriös.

Varför är vi så oroliga?

Jag uppfattar det som en oro från utbildare/utbildningsorganisationen att inte bli tagen på allvar, att avfärdas eller undermineras. Barnslig blir en förolämpning trots att jag i många fall skulle vilja se det som en komplimang, speciellt om det ses som synonymt med roligt.

Bildtolkning: Person som tänker och texten Varför så orolig?

Behovet av att få saker att kännas vuxet kan också hänga ihop med imposter syndrome, dvs en känsla av att egentligen inte vara kvalificerad/seriös i olika sammanhang. Ett sätt att hantera eller dölja det kan vara att försöka undvika situationer där det kan avslöjas inklusive skoj och lek.

Det finns säkert fler orsaker och kommer du på några får du gärna lägga in dem i kommentarerna.

Risken är låg

Under alla mina år i fysiska och digitala klassrum har jag så gott som aldrig haft ett problem med detta. Klart att någon kan ha muttrat lite eller skruvat på sig här och där men inget som förstört utbildningen eller övningen. Snarare upplever jag ofta att deltagarna dras med och i den trygga miljö jag skapar i mitt klassrum så är de bekväma med ha kul och delta i de övningar jag presenterar.

Den trygga miljön är inte bara en förutsättning för att våga ha roligt utan faktiskt för lärandet i sin helhet. Om du inte är trygg kommer du inte reflektera, du kommer inte att utmana eller ifrågasätta dina egna fördomar, du kommer inte vilja förändras. Otrygga deltagare kommer inte heller dela med sig av egna erfarenheter eller testa saker. När de tvingas brukar de göra som de är tillsagda men väldigt demonstrativt. Trygghet är alltså a och o.

Bildtolkning: texten du kan slappna av och en person som ser avslappnad ut.

Mycket handlar om hur det presenteras

Kanske är den största utmaningen faktumet att den som ska hålla utbildningen är rädd för att inte ses som seriös och inte vet hur de ska lyfta/presentera de mer lekfulla elementen i kurserna. Min erfarenhet är att ju mindre dramatiskt du gör det, ju mindre dramatiskt är det. Du behöver inte bli lekledare eller kanalisera din inre fem myror är fler än fyra elefanter-persona. Det är ett moment som alla andra moment. Behandla det så.

Över huvud taget så kan hur du presenterar moment och övningar ha stor påverkan på vilka förutfattade meningar deltagarna lägger på dem.

Bildtolkning: personer som står och presenterar och texten Tänk på hur du presenterar det.

Om dina kurser, dina övningar och ditt innehåll är förankrat i kursmålen, kärnvärden, pedagogisk kunskap om övningars funktion och hur lärande sker så kommer du alltid kunna förklara varför vi gör en tipspromenad istället för att skriva ett prov eller varför de själva ska sortera fram den korrekta ordningen för en arbetsuppgift med hjälp av bildkort istället för att jag står och pratar om det.

Stå upp för dina kursupplägg

Det finns en idé om att jag ska ”ge” deltagarna kunskap som de sen magiskt ska ta med sig. Det kan initialt upplevas som värdeskapande att känna att du ”fått” så mycket under kursen men vi som vet mer om lärande vet att detta inte är den metod som kommer ge dig mest faktiskt kunskap och förmåga i din vardag. Därför behöver vi våga stå upp för våra kursupplägg när vi pressas att öka mängden föreläsning och minska mängden eget arbete, grupparbete, övningar, spel osv. Lärandet sker i deltagaren och är en process. Kunskap flyger inte från min mun och planterar sig i deltagarens minne och medvetande för att sen leva där för alltid.

Bildtolkning: tre superhjältar och texten Du vet vad du håller på med.

Jag bygger kurser baserat på kursmålen, kurser som kan ge resultatet som kursmålen definierat. Där handlar det inte bara om vilket innehåll jag behöver ha utan hur innehållet presenteras, bearbetas, repeteras, testas och tillämpas. Jag väljer de metoder jag tror kommer ge bäst resultat, ibland är metoden ett spel eller något annat som kanske skulle kunna tolkas som ”barnsligt”. Till dig som lägger mycket tid på att oroa dig för detta säger jag: väx upp!

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s