Synliggör lärande

Bilden föreställer texten: synliggör lärande. Texten är belyst med spotlights. En liten figur under texten pekar och säger: see?

Vet dina elever/deltagare vad de har lärt sig efter kursen?

Idag stod jag i kö där en vuxen person som jag gissar är förälder frågar barnet det står bredvid ”Vad lärde ni er idag?”

Bild med barn som läser och texten: Vad har du lärt dig idag.

Barnet som jag gissar var runt 12år svarade ”Jag vet inte”.

Det här är inget ovanligt, vi kan gå i skola eller på kurs i flera månader eller år utan att riktigt kunna formulera vad vi kan nu som vi inte kunde innan.

Som kursledare och lärare kan vi bli bättre på att uppmärksamma framsteg och synliggöra lärande. Att se att vi har lärt oss är både stärkande och motiverande. Detta är extra viktigt om din deltagare inte själv tror på sin förmåga till lärande.

Som människor kan vi bli bättre på att fråga oss själva och varandra vad vi har lärt oss den senaste tiden. Sanningen är ju att vi lär oss nya grejer mest hela tiden. Vi möter utmaningar och räknar ut hur vi kan lösa dem, vi läser och får ny kunskap, vi pratar med andra människor och byter kunskap.

Det är den här förmågan som gör att vi överlever, att vi anpassar oss. Vi kan lära nytt och lära om.

 

Bild på person som läser med texten: Vi lär oss hela tiden.

Hur kan vi då inom ramen för begreppet utbildning hjälpa till att synliggöra lärande?

Här kommer några av mina tips:

1. Samla in i början och på slutet – det jag gör är att jag börjar ett ämne/block med frågan vad kan ni redan om x? Sen genomför vi blocket och innan vi går vidare så bläddrar jag fram samma lista som jag skrev i början och frågar vilka saker de kan nu som inte finns med på listan.

2. Sammanfatta – jag föredrar att be en deltagare sammanfatta vad vi gått igenom och lärt oss men det förekommer att jag drar det själv.

3. Fråga i början av dagen/kursen/blocket vad de vill lära sig om ämnet och följ sedan upp med dem på slutet om de nu kan det eller inte.

4. Fråga dem vad de har lärt sig. – precis som föräldern jag hörde kan ni bara fråga en grupp eller enskild deltagare. Hjälp dem nysta fram vad de har lärt sig.

Om du arbetar som chef skulle jag vilja att du skapar en vana där varje gång din medarbetare har varit på någon typ av utbildning frågar dem vad de har lärt sig och om det finns något de kommer göra annorlunda nu när de vet detta. Följ upp den här diskussionen.

Hur synliggör du lärande? Lämna gärna en kommentar och berätta!

Lämna en kommentar