Var försiktig med vad du ger etiketten utbildning

Ojojoj, nu är vi på en av de saker som retar mig mycket i vardagen. Vad folk envisas med att ge etiketten utbildning. En del av utbildningars dåliga rykte beror sannolikt på alla de aktiviteter som folk kallat utbildning men som inte var det.

Vid närmare granskning visar sig många sk utbildningar vara: informationsmöten, Arbetsplatsträffar, föreläsningar, webinar, genomgångar, demonstrationer, workshops eller bara en massa personer som samlas i ett rum utan tydlig agenda med någon som försöker förmedla kunskap.

Om jag ska vara sträng så skulle jag vilja sätta följande kriterier på vad jag skulle vilja kalla en utbildning:

  • Lärandemål – finns det inga lärandemål är det varken utbildning eller kurs
  • Kunskapssäkring – behöver inte vara ett prov men det måste finnas tankar och metoder inbakade för att säkerställa att deltagarna hänger med och förstår tillräckligt
  • Pedagogisk tanke – Det behöver finnas en tanke med hur innehållet är utformat, vad är syftet med sättet det genomförs på, hur tror vi att lärandet kommer att ske. På vilket sätt skapar detta upplägg förutsättningar för lärande?

Det kanske är höga krav men det är i alla fall de kriterier som jag använder för att avgöra om det är utbildning eller något annat.

Alla läraktiviteter är inte utbildning. Jag vill vara väldigt tydlig med att lärande självklart kan ske på alla möjliga tider och platser utifrån en uppsjö av upplägg och genomföranden.

Vi lär oss hela tiden men det betyder inte att vi alltid är på kurs.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s